Uitslag OV klantbarometer 2022 Voorne-Putten & Rozenburg
(persbericht) - Het openbaar vervoer in heel Nederland wordt door de reizigers nog steeds hoog gewaardeerd. Wel is deze waardering landelijk voor het eerst in jaren licht afgenomen: van een 7,9 in 2021 naar een 7,8 in 2022. In Voorne-Putten & Rozenburg nam de waardering juist toe: van 7,8 naar 7,9. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van 2022, het klanttevredenheidsonderzoek in het OV van CROW-KpVV.
De oorzaak van de algemene lagere score ligt waarschijnlijk aan het feit dat de dienstregeling in 2022 meer verstoringen kende dan normaal. Door een hoog ziekteverzuim, onder meer door Corona, en door gebrek aan personeel was er meer rituitval. Omdat er meer reizigers waren dan in de voorgaande (Corona-)jaren, leverde dat soms (te) volle voertuigen op. Bovendien waren er stakingen. Al deze omstandigheden waren mogelijk van invloed op het oordeel van de reiziger.
Resultaten Voorne-Putten & Rozenburg
In tegenstelling tot de landelijke trend is de waardering voor EBS in Voorne-Putten & Rozenburg juist iets gestegen: een 7,9. In 2021 beoordeelden reizigers de vervoerder nog met een 7,8. Met name de klantvriendelijkheid, de rijstijl en het gevoel van veiligheid bij EBS worden hoog beoordeeld. Ook zijn in 2022 de reizigersaantallen gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Een teken dat het vertrouwen in het OV terugkeert. Reizigers benoemen in het onderzoek het aantal ritten, de stiptheid van de rit, de prijs van de rit en de informatie bij vertragingen als verbeterpunten. EBS werkt aan verbeteringen op dit vlak. Opvallend is dat er - net als vorig jaar - op plek twee van verbeterpunten staat: ‘niets’.
Over de OV klantbarometer
Het OV-klantenbarometeronderzoek is voor de 21ste keer gehouden (elk jaar tussen 2001 en 2022, behalve in coronajaar 2020) en uitgevoerd door Goudappel en NDC in opdracht van CROW-KpVV. In totaal bestond de OV-Klantenbarometer 2022 uit 69 onderzoeksgebieden, 58 in het regionale openbaar vervoer (bus, tram, metro, regionale trein en ov over water) en 11 voor het hoofdrailnet. Per onderzoeksgebied verzochten enquêteurs aan reizigers in een vragenlijst rapportcijfers te geven aan verschillende aspecten van hun rit of vaart.