Uitslag OV-Klantenbarometer 2024
Het streekvervoer per bus in Nederland wordt door de reizigers nog steeds hoog gewaardeerd: met een 7.9. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van 2024, het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het ov. Het openbaar vervoer als geheel kreeg een 7,8. EBS scoorde een 7,7. We zijn er heel blij mee dat onze reizigers ons een ruime voldoende geven.
EBS wordt dit jaar met een 7,7 gewaardeerd. Dat is helaas wat lager dan het landelijke gemiddelde. Die lagere waardering komt vooral door de problemen waar we in 2024 mee te maken hadden, met name in de nieuwe concessies Zaanstreek-Waterland en IJssel-Vecht. Door fors personeelsgebrek en gebrek aan bussen vielen er veel ritten uit. Ook hadden we te kampen met langdurige omleidingen door wegwerkzaamheden.
Reizigers waren in 2024 met name kritisch over het aantal ritten per dag, de reisinformatie bij vertragingen of rituitval en de stiptheid. Daarnaast zijn er ook veel punten die heel goed werden gewaardeerd. Zoals het instapgemak, veiligheid in de bus en de klantvriendelijkheid van de chauffeurs.
Verbeteringen
We zijn er heel blij mee dat onze reizigers mild zijn in hun oordeel en ons een ruime voldoende geven. Dat is een opsteker voor al onze collega’s die zich inzetten om onze reizigers goede service en een prettige reiservaring te bieden. Veel pijnpunten zijn in de afgelopen tijd al sterk verbeterd. We werken er hard aan om het nog beter te gaan doen, zodat we in 2025 weer het vertrouwen van onze reizigers versterken en een nóg beter cijfer behalen in de OV-Klantenbarometer.
Hieronder een kort overzicht van de resultaten per concessiegebied:
Resultaten Haaglanden krijgt, net als in 2023, een 7,8
Reizigers geven het busvervoer door EBS in Haaglanden een mooie 7,8. Vooral de beschikbaarheid van zitplaatsen bij het instappen (8,8) wordt door hen positief beoordeeld.
Tegelijkertijd is er ruimte voor verbetering, vooral op het gebied van frequentie (6,5), stiptheid (7,2) en informatie bij vertragingen en rituitval(5,5) .
De veiligheid tijdens de rit scoort hoog (8,6), en dat geldt ook voor het gemak van het betaalmiddel (8,5). De klantvriendelijkheid van het personeel waarderen reizigers met een 8,2. Dit komt overeen met het landelijke cijfer.
De OV-Klantenbarometer bevestigt dat het openbaar vervoer in de concessie Haaglanden Streek over het algemeen positief wordt ervaren.
Resultaten IJssel-Vecht: een mooi totaaloordeel van 7.7
De concessie IJssel-Vecht, door EBS onder de merknaam RRReis, kreeg van reizigers een 7.7.
De klantvriendelijkheid van het EBS personeel wordt ook dit jaar weer geprezen met een score van 8.3. De score voor de vraag "Hoe veilig voelt u zich tijdens deze rit?" is gestegen naar een 8,5, wat zowel een verbetering ten opzichte van 2024 als een resultaat boven het landelijke gemiddelde aangeeft.
Verbeterpunten zijn stiptheid (6.9), de frequentie (6.3) en reisinformatie bij vertragingen (5.3).
Reizigers voelen zich nog meer ontspannen in de bus met een verhoogde score van 7,7 naar 8,1. Ook de rijstijl van de buschauffeurs wordt zeer positief ervaren met een score die van 7,7 naar 8,0 is gestegen. Verder geven reizigers aan makkelijker een zitplaats te vinden, met een toename van 8,3 naar 8,8. Het in- en uitstappen wordt als eenvoudiger ervaren, met een score van 8,6 naar 9,0. Deze cijfers wijzen op een hogere score dan het gemiddelde in het land.
Resultaten Voorne-Putten & Rozenburg: een 7,8
De klantvriendelijkheid van het EBS-personeel waardeert de reiziger dit jaar met een 8,3 (t.o.v. 8,2 in 2023). Verbeterpunten zijn frequentie (6,6), informatie bij vertragingen (5,6) en stiptheid (7,2).
Reizigers ervaren een aantal positieve aspecten tijdens hun reis. Zo voelt men zich tijdens de rit veilig (8,4) en is het betaalgemak hoog (8,5). Ook het instappen verloopt soepel, met een score van 8,9 en vinden reizigers makkelijk een zitplaats (8,7).
Resultaten -Zaanstreek Waterland: een 7,5
EBS is eind 2023 onder de merknaam MeerPlus gestart in de concessie Zaanstreek-Waterland. Door een tekort aan buschauffeurs en bussen vielen er veel ritten uit. Ondanks dat waarderen reizigers ons toch met een 7,5. Dat is een ruime voldoende waar we heel blij mee zijn.
Verbeterpunten zijn de stiptheid van het voertuig bij de instaphalte (6,8), de informatieverstrekking bij vertragingen of rituitval (5,0) en de frequentie (6,4).
De reizigers in Zaanstreek-Waterland blijven een hoge waardering houden voor het instapgemak (8,6), het betaalgemak (8,1), de veiligheid in de bus (8,3) en de klantvriendelijkheid van de chauffeur (7,9).
Over de OV- Klantenbarometer
Het OV-Klantenbarometeronderzoek is uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van CROW. De enquêteurs van het bureau vragen de reizigers tijdens een rit of vaart om een vragenlijst in te vullen over verschillende aspecten van hun rit of vaart. Ongeveer 30% van de reizigers gaf daar in 2024 gehoor aan. In totaal vulden zij 108.122 vragenlijsten in. Het reizigerstevredenheidsonderzoek is vorig jaar voor de drieëntwintigste keer gehouden, elk jaar tussen 2001 en 2024 met uitzondering van coronajaar 2020.