Zonder stroom geen volledig elektrisch openbaar vervoer in 2030
Het doel om in 2030 volledig emissievrij busvervoer in het OV te hebben, staat onder druk. Dat meldt OV-NL, de vereniging van openbaarvervoerbedrijven. Door de grote druk op het elektriciteitsnet kunnen niet overal snel genoeg oplaadpunten worden aangelegd voor alle electrische bussen die nodig zijn. Dat stelt vervoerders voor problemen, want netbeheerders verlenen het openbaar vervoer geen voorrang voor het aanvragen van een plek op het net. In de uitzending van NOS op zaterdag 18 januari vertelde Wilko Mol (CEO EBS) over de uitdagingen waarvoor onder andere EBS zich gesteld ziet.
Vanwege netcongestie is het niet altijd mogelijk om overal op te laden. Zo krijgt de EBS-busstalling in Lelystad vooralsnog geen stroomaansluiting."We hebben toen een creatieve oplossing gezocht op plekken waar al stroomvoorziening was.", zegt Wilko Mol. "Zo maken we nu tijdelijk gebruik van oplaadfaciliteiten van Lelystad Airport en bij een particulier transportbedrijf in Nagele. Niet ideaal, want deze constructie kost honderdduizenden euro's extra."
Daarnaast heeft EBS voor MeerPlus in Zaandam de afspraak gemaakt dat de bussen van oktober tot en met maart alleen buiten de spitstijden opgeladen mogen worden. Hierdoor maken we overdag ruimte op het net voor andere gebruikers, maar kunnen de bussen alleen’s nachts worden opgeladen. Bij storingen kan dit voor problemen zorgen in de dienstregeling.
Vervoerders en meerdere provincies vinden daarom dat het openbaar vervoer wél prioriteit moet krijgen op het stroomnet. Sinds vorig jaar kunnen partijen die een 'groot algemeen belang dienen' voorrang krijgen bij de toekenning van een plek. Toezichthouder ACM heeft een lijst opgesteld met partijen die hiervoor in aanmerking komen, maar daar valt het OV vooralsnog buiten.
Meer informatie over dit onderwerp:
Beluister hier het fragment op radio 1 (vanaf 0.36)
Bekijk hier de uitzending op het NOS-journaal (vanaf 09.33)
(bron artikel: NOS)