OVpay vragen leeftijdskorting

OVpay vragen leeftijdskorting

Leeftijdskorting voor alle doelgroepen

1.1 Hoe reis ik met leeftijdskorting met OVpay?
Met OVpay reis je met je fysieke betaalpas met leeftijdskorting. Dit doe je door je  naam, geboortedatum en foto toe te voegen aan de OVpay app. Zo weten we of jij recht hebt op leeftijdskorting. Leeftijdskorting is een korting van 34% die je krijgt door je leeftijd. Deze leeftijdskorting geldt in de bus, tram of metro.
Je hebt recht op leeftijdskorting als je:

  • tussen de 4 t/m 11 jaar bent
  • tussen de 12 t/m 18 jaar bent en in Noord-Brabant reist
  • 65 jaar of ouder bent

Goed om te weten
Reis je met een kortingsabonnement met het OV? Check dan altijd de voorwaarden bij de vervoerder. 

1.2 Hoe voeg ik leeftijdskorting toe aan mijn betaalpas?
Je voegt je leeftijdskorting toe aan je fysieke betaalpas via de OVpay app. Heb je in de app je betaalpas toegevoegd? Top! Dan hoef je nog maar een paar stappen te nemen.
1. Open de app.
2. Ga naar Passen.
3. Kies Leeftijdskorting toevoegen.
4. Volg de stappen in de app.

Goed om te weten

  • Na het toevoegen van je persoonlijke gegevens, reis je direct met leeftijdskorting.
  • Reis je met verschillende betaalpassen met OVpay? Voeg leeftijdskorting dan voor iedere betaalpas apart toe.
  • Reis je met een kortingsabonnement van een vervoerder in het OV? Bekijk dan altijd de voorwaarden bij die vervoerder.

1.3 Hoe zie ik of ik leeftijdskorting heb toegevoegd aan mijn betaalpas?
1. Je ziet in de app of je leeftijdskorting krijgt.
2. Open de OVpay app.
3. Ga naar Passen.
4. Linksboven zie je de fysieke betaalpas, de digitale betaalpas of de betaalpas op de smartwatch waar je de gegevens van gaat bekijken.
5. Ga naar Bekijk gegevens op je pas.
6. Onder Leeftijdskorting staat de korting die geldt:

  • 4 t/m 11 jaar
  • 12 t/m 18 jaar
  • 65 jaar en ouder

1.4 Wat doe ik als het niet lukt om leeftijdskorting aan mijn betaalpas toe te voegen?
Er zijn een aantal redenen mogelijk waardoor je leeftijdskorting niet op je fysieke betaalpas, de digitale betaalpas of de betaalpas op je smartwatch kunt zetten:

  • Je hebt geen recht op leeftijdskorting.
    • Leeftijdskorting voor jongeren geldt alleen voor jongeren van 12 t/m 18 jaar in Noord-Brabant.
  • Je persoonsgegevens kloppen niet of zijn niet goed toegevoegd. 
    • Je ziet dit in de OVpay app bij Passen > Gegevens van je pas bekijken. 
    • Kijk of de gegevens kloppen en pas ze zo nodig aan.
  •  Je hebt een betaalpas van een andere bank dan: ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS of Triodos.
    • Helaas kun je met deze betaalpas niet met OVpay reizen.

Lukt het nog niet om leeftijdskorting toe te voegen? Neem dan contact op met onze klantenservice. We kijken graag met je mee!

1.5 Hoe zie ik of ik leeftijdskorting heb gekregen op mijn reis?
Als je wilt weten of je leeftijdskorting hebt gekregen, dan kun je dit nakijken in de OVpay app of op de OVpay website.

Leeftijdskorting nakijken in de OVpay app
1. Open de OVpay app.
2. Ga naar Reizen.
3. Klik op je gemaakte reis.
4. Ga naar Overige details > Leeftijdskorting. Hier zie je of je leeftijdskorting hebt gekregen

Leeftijdskorting nakijken op de OVpay website
1. Ga naar de website.
2. Vul het betaalkenmerk van de afschrijving in. 
3. Vul het afgeschreven bedrag in.
4. Klik op Reis zoeken.
Hier zie je of je leeftijdskorting hebt gekregen.

1.6 Wat doe ik als ik geen leeftijdskorting heb gekregen terwijl ik hier wel recht op heb?
Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen als je geen leeftijdskorting hebt gekregen:

  1. Kijk of leeftijdskorting goed in de app staat. > Let op: leeftijdskorting voor jongeren (12 t/m 18) geldt alleen in Noord-Brabant.
  2. Kijk of je bent ingecheckt met de fysieke betaalpas, de digitale betaalpas of de betaalpas op de smartwatch waaraan jouw persoonsgegevens zijn  toegevoegd.
    • Je ziet dit in de app bij Reizen. Links bovenin staat voor welke betaalpas je de gegevens bekijkt.
    • Je ziet het ook op de OVpay website in het reisoverzicht.
  3. Kijk of je geboortedatum goed is ingevuld.
    • Dit staat in de OVpay app bij Passen > Gegevens van je pas bekijken.
  4. Kijk of een controleur een melding heeft gemaakt dat je gegevens niet kloppen.
    • Je ziet dit bij Passen > Gegevens van je pas bekijken. 
  5. Kijk of de gegevens kloppen en pas ze zo nodig aan.
    • Kun je de gegevens niet zelf aanpassen? Neem dan contact op met de OVpay klantenservice.
  6. Reis je met een digitale betaalpas? Voeg deze opnieuw toe aan de app en voeg je leeftijdskorting toe aan de pas.
    • De bank maakt regelmatig een nieuwe digitale betaalpas voor je aan. Je krijgt hier geen bericht van en er verandert eigenlijk niets.
    • Je moet deze betaalpas wel opnieuw aan je OVpay account toevoegen om je gemaakte reizen terug te kunnen zien.
    • Vergeet niet om je persoonsgegevens aan deze betaalpas toe te voegen als je jouw leeftijdskorting hieraan wilt toevoegen.
    • Lost dit het probleem niet op? Neem dan contact op met de vervoerder waarmee je reist.

1.7 Wanneer stopt mijn leeftijdskorting?
Je leeftijdskorting stopt:

  • zodra je door je leeftijd geen recht (meer) hebt op leeftijdskorting. 
  • Dit gaat om middernacht in op je verjaardag.
  • als je jouw persoonsgegevens voor de fysieke betaalpas, de digitale betaalpas en de betaalpas op de smartwatch waarmee je met leeftijdskorting reist uit de app verwijdert.
  • als je de pas waarmee je met leeftijdskorting reist uit de app verwijdert
  • als de controleur doorgeeft dat je gegevens niet kloppen. 
  • Je kunt je gegevens zelf controleren en aanpassen.

1.8 Hoe verwijder ik mijn persoonsgegevens van mijn betaalpas?
Je verwijdert je gegevens in de OVpay app.

  1. Open de app.
  2. Log in. 
  3. Ga naar Passen > Gegevens op pas bekijken.
  4. Druk onderaan het scherm op Gegevens verwijderen. 
  5. Je gegevens zijn verwijderd.

Goed om te weten
Je verwijdert je gegevens per fysieke betaalpas, digitale betaalpas en betaalpas op je smartwatch. Heb je je persoonsgegevens voor verschillende betaalpassen
ingevuld? Dan verwijder je de gegevens dus bij elke betaalpas.

1.9 Kan ik leeftijdskorting aan mijn digitale betaalpas toevoegen?
Ja, dat kan, maar let dan wel goed op. De bank vervangt regelmatig digitale betaalpassen, zonder dat je dit doorhebt. Leeftijdskorting moet je dan aan je nieuwe pas toevoegen. Het tussentijds vervangen doet de bank om fraude te voorkomen. Check daarom regelmatig of leeftijdskorting nog wordt berekend. Dit zie je terug in je reiskosten. 

  • Heb je een nieuwe digitale betaalpas? Voeg de betaalpas toe aan de OVpay app.
  • Vergeet niet om je persoonsgegevens aan deze betaalpas toe te voegen als je jouw leeftijdskorting hieraan wilt toevoegen.
  • Heb je gereisd terwijl jouw digitale betaalpas vervangen is? En heb je hierdoor geen leeftijdskorting ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice. 
  • Wil je zeker weten dat je altijd met leeftijdskorting reist? Voeg deze dan toe aan je fysieke betaalpas. 

1.10 Waarom zie ik mijn reis niet in mijn reisoverzicht?
Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je ziet het reisoverzicht van een andere pas. Bovenin zie je van welke pas je het overzicht ziet. Controleer of je de goede betaalpas hebt geselecteerd.
  • De betaalpas op je mobiel is vervangen. De bank vervangt regelmatig digitale betaalpassen, zonder dat je dit doorhebt. Dit doet de bank om fraude te voorkomen. Je ziet de reizen die je met je betaalpas op je mobiel hebt gemaakt dan niet meer terug in je reisoverzicht. 
  • Voeg de betaalpas toe aan de OVpay app om je reizen weer te zien.
  • Vergeet niet om je persoonsgegevens aan deze betaalpas toe te voegen als je jouw leeftijdskorting hieraan wilt toevoegen.
  • Kun je de reis nog steeds niet terugzien? Neem dan contact op met onze collega’s van de klantenservice. Zij kijken graag met je mee.

1.11 Wat doe ik als mijn betaalpas is vervangen?
Heb je een nieuwe fysieke of digitale betaalpas van de bank gekregen? Voeg deze dan toe aan de OVpay app.

Goed om te weten
De bank vervangt regelmatig digitale betaalpassen, zonder dat je dit doorhebt. Dit doet de bank om fraude te voorkomen. Je ziet de reizen die je met je digitale betaalpas hebt gemaakt dan niet meer in je reisoverzicht. Ook is je leeftijdskorting niet meer toegevoegd aan de betaalpas. Voeg de betaalpas opnieuw toe aan de OVpay app en voeg leeftijdskorting daaraan toe.

Lees meer veelgestelde vragen op de website van OVpay