OVpay vragen algemeen

OVpay vragen algemeen

Staat het antwoord op je vraag er niet bij? Je kunt meer informatie vinden op de landelijke website van ovpay.

Betekent de komst van OVpay dat de OV-chipkaart verdwijnt?
Voorlopig blijft de OV-chipkaart gewoon bestaan naast OVpay en de losse kaartverkoop.

Is reizen met OVpay duurder dan reizen met de OV-chipkaart?
Nee, de prijs is hetzelfde als reizen op saldo zonder (leeftijds-)korting.

Ik heb een abonnement. Kan ik dan wel OVpay gebruiken?
Op dit moment kun je met OVpay reizen op voltarief en leeftijdskorting. Als je een abonnement hebt, kun je vooralsnog blijven reizen met je OV-chipkaart.

Ik ben 65 plusser. Kan ik reizen met OVpay?
Ja, vanaf 11 juli 2024 kun je reizen met je betaalpas en gebruikmaken van leeftijdskorting. Zie hiervoor de aparte veelgestelde vragen

Moet ik me aanmelden om te reizen met OVpay?
Nee, aanmelden is niet nodig. Je kunt gewoon meteen reizen met je bankpas, creditcard of bank-app op je mobiel. 

Moet ik in- en uitchecken met mijn betaalpas?
Ja, als je wilt reizen met je betaalpas check je in én uit – net zoals bij de OV-chipkaart. Op basis van je in- en uitcheck wordt de juiste ritprijs berekend, die van je bankrekening wordt afgeschreven. 

Kan ik met meer personen tegelijk inchecken & reizen op mijn betaalpas?
Nee, net zoals bij de OV-chipkaart kun je met één persoon inchecken op je betaalpas of bankapp.

Hoe kan ik zien wat er is afgeschreven voor mijn reis?
Je kunt in het betaaloverzicht van je bank zien (meestal de dag na je reis) wat er is afgeschreven.

Hoe kan ik controleren of het afgeschreven bedrag klopt met mijn reis?
In het betaaloverzicht van je bank vind je een referentienummer en het afgeschreven bedrag. Het referentienummer bestaat uit 18 cijfers en letters en begint met NLOV. 

  • Ga naar de website: reisoverzicht.ovpay.nl 
  • Vul het referentienummer in en het reisbedrag dat erbij hoort. 
  • Klik op ‘reis zoeken’ en je krijgt een overzicht van de reisgegevens.

Ik reisde met betaalpas en ben vergeten uit te checken. Wat nu?
Als je met OVpay reisde, kun je een gemiste checkout laten herstellen. 

Met welke betaalpassen kan ik reizen?
Dat kan met vrijwel alle betaalpassen en creditcards, zoals:

  • een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, KNAB, Rabobank, RegioBank, of SNS;
  • een contactloze creditcard van Mastercard of Visa (uitgegeven door ICS);
  • alle buitenlandse contactloze betaalpassen of creditcards van Maestro, VPAY, Mastercard en Visa;
  • een smartphone die voor contactloos betalen is gekoppeld aan één van de bovengenoemde betaalpassen en creditcards; 
  • en natuurlijk met de bestaande OV-chipkaart en barcode.

Klopt het dat het langer duurt voordat ik in- of uitgecheckt ben?
Dat klopt, het in- en uitchecken duurt nu net iets langer dan voorheen. Je moet de kaart daarom ook iets langer voor het apparaat houden. 

Ik heb problemen met inchecken. Wat gaat er mis?
Als je moeite hebt met inchecken, kan dat een paar oorzaken hebben. Het inchecken duurt iets langer, dus je moet de kaart of pas ook iets langer voor het apparaat houden. Zorg er ook voor dat je je kaart dichtbij het apparaat houdt. Als je te weinig geld op je rekening hebt, kun je mogelijk niet inchecken. En als je 2 betaalpassen tegelijk bij het apparaat houdt, krijg je de melding’ 1 kaart aanbieden’. Hou dan 1 kaart voor het apparaat.

Wat betekent ‘1 kaart aanbieden’?
Als je 2 betaalpassen tegelijk aanbiedt (bijvoorbeeld 2 betaalpassen in je portefeuille) krijg je deze foutmelding. Zorg ervoor dat je alleen de pas of kaart voor het apparaat houdt waarmee je wilt inchecken.

Ik wilde met mijn OV-chipkaart inchecken, maar er is geld van mijn bankrekening afgeschreven. Hoe kan dat?
Het kan zijn dat je je mobiele telefoon bij het incheck-apparaat hield. Als je daar een bank-app op hebt met contactloos betalen geactiveerd, kan het zijn dat je dan niet met je OV-chipkaart incheckt, maar met je betaalapp. Zorg ervoor dat je alleen je OV-chipkaart in de buurt van het incheckapparaat houdt.