Heb je een boete gekregen in de bus? Hier vind je meer informatie over regels en rechten.
Als je geen geldig vervoerbewijs hebt, ben je in overtreding. Reis je met OVpay (betaalpas of mobiel), een OV-chipkaart, barcodeticket of ander los kaartje? Je bent verplicht om daarmee in te checken zodra je het voertuig instapt. Doe je dat niet, dan ben je in overtreding en kun je een proces-verbaal en een boete krijgen.
Wat voor boete krijg je?
- Met een Rituitrijkaart kun je de boete ter plekke afkopen. Een Rituitrijkaart kost €40,- en er worden geen gegevens van je bewaard. Je betaalt bij de controleur, dit kan alleen met een pinautomaat. Na deze keus is in bezwaar gaan niet mogelijk.
- Kun/wil je niet ter plekke een Rituitrijkaart kopen, dan krijg je een UVB (Uitstel Van Betaling) printbon. Dat is een boete van €50,- + de ritprijs. Op vertoon van een UVB mag je je rit bij EBS wel afmaken. Overstappen is hiermee niet mogelijk.
Identificatieplicht
Als je geen geldig vervoerbewijs hebt in het openbaar vervoer, geldt de verplichting tot legitimeren voor personen vanaf 12 jaar. De controleur heeft het recht je staande te houden om je identiteitsgegevens te vragen voor de afhandeling van het proces-verbaal.
Bezwaar tegen proces-verbaal
Als een EBS-controleur een overtreding constateert, kan de controleur (net als de politie) een proces-verbaal uitschrijven. De controleur houdt rekening met de feiten en de omstandigheden. Je kunt per e-mail in bezwaar gaan als je de feiten kunt weerleggen, of aannemelijk kunt maken dat er relevante omstandigheden zijn waar de controleur geen rekening mee heeft gehouden.
Goed om te weten: de omstandigheden hieronder zijn niet relevant voor het weerleggen van een proces-verbaal.
- je moest eerst je OV-chipkaart, kaartje of betaalpas zoeken voordat je incheckt
- je was er zeker van dat je had ingecheckt, maar de OV-chipkaart of betaalpas/mobiel geeft iets anders aan
- je OV-chipkaart, betaalpas of mobiel werkte niet
- je hebt een reis gemaakt met een persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders.
- je had geen of onvoldoende geld om een kaartje te kunnen kopen
Als je het niet eens bent met de boete die je hebt opgelegd gekregen, kun je per email binnen 5 dagen bezwaar maken. Stuur je bezwaar naar boeteadministratie: boeteadministratie.hgl@ebs-ov.nl