Energieverbruik en CO2 uitstoot EBS in 2023-2024 (Q1)

Energieverbruik en CO2 uitstoot EBS in 2023-2024 (Q1)

In 2023 verbruikte EBS ongeveer 435.000 GJ aan energie, wat resulteerde in bijna 22.000 ton CO2-uitstoot binnen scope 1 en scope 2.

Van het totale energieverbruik wordt circa 98% gebruikt voor het laten rijden van onze bussen. Tot 2018 reed de vloot op fossiele diesel. In 2018 en 2019 kwamen er 146 bussen op bio-CNG in gebruik in de concessies Voorne-Putten Rozenburg en Haaglanden Streek. Hoewel deze bussen per kilometer evenveel energie verbruiken als dieselbussen, stoten ze 40% minder CO2 en andere schadelijke stoffen uit. Elektrische Zero Emissie(ZE) bussen zijn echter veel efficiënter: met dezelfde hoeveelheid energie kunnen ze vier keer zo ver rijden als dieselbussen en wanneer ze op groene stroom rijden, produceren ze geen CO2-uitstoot meer. In 2018 en 2019 introduceerden we de eerste 33 elektrische bussen in de concessies Haaglanden Streek en Waterland.

De uitbreiding met de concessies IJssel-Vecht (later uitgebreid met IJsselmond en Lelystad) en Zaanstreek-Waterland betekende een belangrijke stap in de verdere elektrificatie van onze vloot en de vermindering van CO2-uitstoot. Helaas werden de leveringen van de nieuwe ZE-bussen vertraagd, waardoor we tijdelijk genoodzaakt waren om dieselbussen te blijven gebruiken. In Zaanstreek-Waterland zijn deze dieselbussen aangepast voor het rijden op HVO (een schonere diesel), wat toch zorgde voor een vermindering van de CO2-uitstoot.

De onderstaande energie- en CO2-gegevens vanaf 2022 laten zien dat de uitbreiding met de concessie IJssel-Vecht in 2023 het energieverbruik toenam, maar de impact op de CO2-uitstoot bleef beperkt doordat in deze concessie voornamelijk ZE-bussen op groene stroom rijden. De toename in Q4 2023 is het gevolg van de uitbreiding van IJssel-Vecht met IJsselmond en Lelystad, evenals de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland. Hoewel we hier uiteindelijk volledig willen overschakelen naar ZE-bussen, moeten we tijdelijk doorrijden met bussen op HVO en diesel door leveringsproblemen bij de fabrikanten. Hierdoor loopt EBS momenteel achter op de geplande reductie van energieverbruik en CO2-uitstoot. Door de concessiewisselingen en het bijbehorende energieverbruik kunnen er nog geen concrete doelstellingen worden opgesteld op het gebied van energie. 

Het doel voor 2030 is om de CO2-uitstoot van onze bussen volledig te reduceren tot nul. Voor de uitstoot van buurtbussen, bedrijfsvoertuigen, kantoren en werkplaatsen moet de reductiedoelstelling nog worden vastgesteld, zodra er een stabiele situatie is bereikt.
 

[tekst gaat door onder afbeeldingen]

Verloop CO2-emisssie per scope (tCO2)  

 2022   2023   2024 
scopeq1q2q3q4q1q2q3q4q1q2
14.4924.5364.3354.6184.4724.8204.6905.4582.4182.230
25750516125025321523300
Totaal4.5494.5874.3864.6794.7225.0544.9055.6912.4182.230

De scope 1-emissies ontstaan door het gebruik van diesel, (groen) CNG en aardgas voor verwarming. De overgang van diesel naar HVO in de concessie Zaanstreek-Waterland heeft al gezorgd voor een aanzienlijke vermindering van deze uitstoot.

De scope 2-emissies worden veroorzaakt door ingekochte elektriciteit. In 2022 werd nog grijze stroom gebruikt, maar in 2023 sloot EBS een contract voor Europese windenergie, wat volgens de prestatieladder niet als groene stroom wordt beschouwd. Vanaf januari 2024 zal EBS uitsluitend Nederlandse of regionale windstroom gebruiken, waarmee de doelstelling om de scope 2-emissies volledig te reduceren, is bereikt.

EBS is ook begonnen met het in kaart brengen van de scope 3-emissies, die worden veroorzaakt door derden in opdracht van EBS. Dit omvat bijvoorbeeld het woon-werkverkeer van medewerkers, de levering van banden door leveranciers, en uitbesteed vervoer. 
 

Lees meer over de CO2 prestatieladder in: