Eind 2022 en begin 2023 nam EBS de concessie IJssel-Vecht over met 243 elektrische Zero Emissie(ZE) bussen. Eind 2023 liep de concessie Waterland af, waarbij nog met dieselbussen werd gereden.
De bedoeling was om de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland volledig te starten met elektrische bussen die rijden op groene stroom. Elektrische bussen kunnen met dezelfde hoeveelheid energie vier keer verder rijden dan dieselbussen en doordat de stroom afkomstig is van Nederlandse windenergie, daalt de CO2-uitstoot naar nul. Dit maakt busvervoer een van de meest milieuvriendelijke vormen van transport. Helaas zorgden leveringsproblemen voor vertraging in de invoering van elektrische bussen. Ook bij de uitbreiding van de concessie IJssel-Vecht was de overgang naar elektrische bussen gepland, maar ook daar werd dit vertraagd door leveringsproblemen.
bustypes | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 |
gepland | gerealiseerd | |||
Diesel | 164 | 164 | 8 | 169 |
Diesel 8p | 23 | 63 | 67 | 67 |
CNG | 53 | 53 | 53 | 53 |
CNG mild hybrid | 93 | 93 | 93 | 93 |
ZE | 33 | 267 | 499 | 330 |
totaal | 366 | 640 | 720 | 720 |
Ontwikkelingen buurtbussen
De buurtbussen die nog op diesel rijden, blijven een aandachtspunt. Momenteel zijn er geen elektrische bussen op de markt die door vrijwilligers bestuurd mogen worden. EBS wil samen met andere vervoersbedrijven en partners onderzoeken hoe de buurtbussen kunnen worden verduurzaamd.
Ontwikkelingen wagenpark
Het grootste deel van het wagenpark van EBS, zoals servicewagens, aflosauto’s en leaseauto’s, is al elektrisch. Het doel is om tegen 2030 het volledige wagenpark elektrisch te laten rijden.
Ontwikkelingen locaties
Voor de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland zijn twee volledig nieuwe locaties in gebruik genomen die voldoen aan de nieuwste duurzaamheidseisen. Ook voor de uitbreiding van de concessie IJssel-Vecht zijn nieuwe locaties geopend en op de bestaande locaties van deze concessie wordt gewerkt aan vermindering van het energieverbruik. Dit zal binnenkort zorgen voor een aanzienlijke daling in zowel energieverbruik als CO2-uitstoot.
Bij de bouw van de nieuwe locaties voor Zaanstreek-Waterland is nauw samengewerkt met partners zoals de netbeheerder, gemeenten en leveranciers. De nieuwe stallingen zijn uitgerust met 18.000m² aan zonnepanelen en een batterijopslagsysteem, waardoor een deel van de energievoorziening zelfstandig kan worden geregeld. Dit systeem helpt ook om piekbelasting op het elektriciteitsnet te beperken. In de toekomst wordt onderzocht hoe dit systeem kan bijdragen aan het balanceren van het net. Voor enkele bestaande kantoren en werkplaatsen worden samen met de verhuurder plannen voor nieuwbouw ontwikkeld.
Samenwerking met sectorgenoten en ketenpartners
EBS staat open voor samenwerking en neemt actief stappen om met andere vervoersbedrijven en ketenpartners de duurzaamheidsdoelen te bereiken. De sector voor streekvervoer in Nederland bestaat uit slechts vijf bedrijven: Arriva, EBS, Keolis, Transdev en Qbuzz. Hierdoor is het relatief eenvoudig om gezamenlijk initiatieven te ontwikkelen om de CO2-uitstoot te verminderen.
- Het ‘Convenant ZE-busvervoer’ is het eerste sectorbrede initiatief tussen alle openbaarvervoerbedrijven en overheden. Het doel is dat er vanaf 2025 geen nieuwe bussen op fossiele brandstoffen meer worden aangeschaft.
- EBS doet ook mee aan het door Transdev opgezette initiatief ‘Werkgebonden Personenmobiliteit’, dat onderzoekt hoe de CO2-uitstoot van vooral het woon-werkverkeer kan worden gemeten en hoe medewerkers gestimuleerd kunnen worden om milieuvriendelijker naar hun werk te reizen. Andere vervoersbedrijven nemen hier ook aan deel.
- In 2024 is Arriva gestart met het sectorinitiatief ‘Energie delen in het openbaar vervoer’, waaraan EBS en de andere vervoersbedrijven ook zullen deelnemen.
- Daarnaast zal EBS een sectorinitiatief lanceren om de mogelijkheden te onderzoeken voor de vergroening van buurtbussen, die nog grotendeels op fossiele diesel rijden. Deze buurtbussen zijn een aanvulling op de reguliere ov-bussen.